Zarządzenie nr 7 w sprawie ustalenia okoliczności i przyczyn wypadków w drodze do pracy lub z pracy. (D.0161.7.2011)
XMLTreść
Zarządzenie Nr D.0161.7.2011
Dyrektora Jastrzębskiego Zakładu Komunalnego
w Jastrzębiu - Zdrój z dnia 31.05.2011 r.
w sprawie ustalenia okoliczności i przyczyn wypadków w drodze do pracy lub z pracy.
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 grudnia 2002 r. sprawie szczegółowych zasad oraz trybu uznawania zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy, sposobu jego dokumentowania, wzoru karty wypadku w drodze do pracy lub z pracy oraz terminu jej sporządzania (Dz. U. z 2002 r. Nr 237, poz. 2015).
zarządzam:
§1
1. W przypadku zdarzenia wypadkowego w drodze do pracy lub z pracy poszkodowany pracownik zawiadamia niezwłocznie lub po ustaniu przeszkód uniemożliwiających niezwłoczne zawiadomienie, o wypadku swojego przełożonego.
2. Po uzyskaniu informacji o zaistniałym wypadku, osoba kierująca pracownikami (przełożony ) zobowiązany jest do niezwłocznego powiadomienia Dyrektora oraz Starszego Inspektora BHP o zaistniałym zdarzeniu wypadkowym.
§2
1. Do ustalania okoliczności i przyczyny wypadków w drodze do pracy lub z pracy upoważniam Starszego Inspektor d/s BHP.
2. Poszkodowani pracownicy mają obowiązek współpracować z pracodawcą w zakresie ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku oraz dostarczyć wymagane dokumenty.
§3
Uznanie zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy następuje na podstawie:
1) oświadczenia poszkodowanego, członka jego rodziny lub świadków co do czasu, miejsca i okoliczności zdarzenia;
2) opinii lekarskiej o doznanym urazie;
3) informacji i dowodów pochodzących od podmiotów badających okoliczności i przyczyny zdarzenia;
4) ustaleń sporządzającego kartę wypadku w drodze do pracy lub z pracy.
§4
1. Ustalenie okoliczności wypadku w drodze do pracy lub z pracy jest dokonywane w karcie wypadku w drodze do pracy lub z pracy.
2. Wzór karty wypadku określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24.12.2002 r.
§5
Kartę wypadku, o której mowa w § 4, Starszy Inspektor ds. BHP sporządza po ustaleniu okoliczności i przyczyn zdarzenia, nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku, w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje poszkodowany lub członek jego rodziny, a drugi przechowuje się w dokumentacji powypadkowej.
§6
Odmowa uznania zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy wymaga uzasadnienia.
§7
Nadzór nad realizacją zarządzenia sprawują osoby kierujące pracownikami oraz Starszy Inspektor ds. BHP, każdy w swoim zakresie.
§8
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.