W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Protokół z kontroli przeprowadzonej przez Wydział Kontroli i Audytu Wewnętrznego w okresie od dnia 11.04.2005 r. do dnia 15.04.2004 r. (KAW-0914/9/05)

XML

Treść

Protokół z kontroli

przeprowadzonej w Jastrzębskim Zakładzie Komunalnym w Jastrzębiu Zdroju przy  ul. Dworcowej 17 D, przez Naczelnika Wydziału Kontroli i Audytu Wewnętrznego  mgr Witolda Raszyńskiego oraz referenta mgr Katarzynę Gadawską w okresie od dnia 11.04.2005 r. do dnia 15.04.2004 r.

            Przedmiotem czynności kontrolnych była analiza dokumentacji dotyczącej realizacji zadania pod nazwą; „ Przebudowa targowiska miejskiego w Jastrzębiu Zdroju przy ul. A. Bożka”

Dyrektorem Jastrzębskiego Zakładu Komunalnego w okresie od dnia 08.01.2001 r. do dnia kontroli jest inż. Marek Krakowski.

Realizacja zadania była prowadzona przez Wydział Inżynierii Miejskiej Urzędu Miasta Jastrzębie Zdrój, którego Naczelnikiem w okresie od 01.12.1994 r. do 31.05.2003 r. była    mgr inż.  , zaś funkcję Inspektora Nadzoru w części dotyczącej robót budowlanych pełnił mgr inż.   – zatrudniony w Wydziałe Inżynierii Miejskiej w okresie od dnia 01.09.1996 r. do dnia 31.05.2003 r.

            W związku ze zmianą struktury organizacyjnej Urzędu Miasta Wydział Inżynierii Miejskiej został zlikwidowany a według stanu na dzień zakończenia kontroli jego zadania przejął Wydział Infrastruktury Komunalnej i Inwestycji, którego Naczelnikiem jest               mgr inż.   (zatrudniona w Urzędzie Miasta Jastrzębie Zdrój jako Naczelnik Wydziału w okresie od 01.09.1994 r. do nadal).

W toku kontroli stwierdzono co następuje:

Uchwałą nr XXI/394/2000 Rady Miasta Jastrzębie Zdrój z dnia 27 maja 2000 roku w sprawie utworzenia zakładu budżetowego pod nazwą Jastrzębski Zakład Komunalny zostało przekazane zakładowi w użytkowanie mienie komunalne stanowiące m. in. targowisko  w Jastrzębiu Zdroju przy ul. A. Bożka. Przedmiotowa uchwała weszła w życie z dniem  01 lipca 2000 roku (załącznik nr 1 - odpis Uchwały).

            Podstawą rozpoczęcia procedury udzielenia zamówienia publicznego na zadanie stanowiące przedmiot niniejszej kontroli była dokumentacja projektowa budowlano    - wykonawcza sporządzona przez Biuro Projektów „OMEGATERM” Sp. z o. o. z siedzibą   w Rybniku (44 – 203), ul. Zajęcza 12 (drugi adres 44 – 203 Rybnik, ul. Olszowa 41A)   - (załącznik nr 2 - dokumentacja projektowa).

Firma „OMEGATERM” w ramach projektu wykonała również kosztorys budowlany               (tzw. „ślepy”) podpisany przez Prezesa Zarządu inż.  – branża budowlana etap I, który w poz. 16 stanowił, iż konstrukcja pokrycia wiaty targowej wykonana będzie z łupin poliwęglanowych (np. wg systemu HEFAL lub innego o tych samych parametrach – łupiny PC grubości 4 mm pełne 1690 m²)  – (załącznik nr 3 - „ślepy kosztorys”).

            Decyzją z dnia 06 sierpnia 2001 roku znak Ar.7353-204/2001 Prezydent Miasta Jastrzębie Zdrój zatwierdził projekt budowlany i udzielił pozwolenia na przebudowę targowiska miejskiego przy ul. A. Bożka. Z upoważnienia Prezydenta Miasta decyzję podpisał Wiceprezydent mgr inż. , który w czasie realizacji zadania sprawował nadzór merytoryczny nad pracą Wydziału Architektury i Wydziału Inżynierii Miejskiej (Wiceprezydent Miasta w okresie od 01.08.1994 r. do 19.11.2002 r.) – (załącznik nr 4 - decyzja administracyjna).

Specyfikacja istotnych warunków zamówienia sporządzona w dniu 10 lipca 2001 roku została zaakceptowana przez Zarząd Miasta w osobach:

Wiceprezydent Miasta mgr inż.

Pełnomocnik mgr inż.  (Naczelnik Wydziału Inżynierii Miejskiej)

            Przedmiot zamówienia obejmował wykonanie I etapu targowiska miejskiego w tym wykonania I części wiaty o wymiarach 60,0 m x 24,0 m i wysokości ok. 6,0 m o konstrukcji stalowej zadaszonej łupinami z poliwęglanu, posadowionej na fundamentach w kształcie walca, położonych na palach (załącznik nr 5 - specyfikacja).

W wyniku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, jako wykonawca robót zostało wyłonione Rzeszowskie Przedsiębiorstwo Budowlane S.A. z siedzibą w Rzeszowie (35 – 060)      ul. Słowackiego 24. Kosztorys ofertowy nr OBTARG obejmujący roboty budowlane o wartości brutto 1 133 769,18 zł w poz.16 stanowił:

Kalkulacja indywidualna

Cena

Robocizna

Materiał

Sprzęt

Konstrukcja pokrycia z łupin poliwęglanowych

komplet       1     1.690

Pokrycie dachu m²

 

 

 

305

 

515 450,00

 

Wartość pozycji

Cena jednostkowa

541.222,50

       320,25

 

 

 

(załącznik nr 6 – kosztorys ofertowy)

Łączna wartość zamówienia zaoferowana przez RPB S.A. Rzeszów wyniosła – zgodnie   z formularzem oferty kwotę netto 1 145 512,00 zł, zaś brutto 1 397 524,69 zł (załącznik nr 7   - formularz oferty).

W dniu 20 sierpnia 2001 roku pomiędzy Miastem Jastrzębie Zdrój w imieniu, którego działał Zarząd Miasta w osobach:

mgr inż.  – przewodniczący

mgr inż.  – członek Zarządu

a Rzeszowskim Przedsiębiorstwem Budowlanym S.A. reprezentowanym przez:

inż. – Prezes Zarządu

inż.  – członek Zarządu

zastała zawarta umowa nr IM – 65/2001 numer rejestru RKW 2236/694/2001 wykonania robót budowlanych polegających na modernizacji targowiska miejskiego przy ul. A. Bożka.

- etap I w Jastrzębiu Zdroju (dz. 500 roz. 50095 § 605 klasyfikacji budżetowej).

Na przedmiot umowy składało się m. in.:

wykonanie pierwszej części wiaty o wymiarach 60,0 m x 24,0 m i wysokości ok. 6,0 m  o konstrukcji stalowej zadaszonej łupinami z poliwęglanu, posadowionej na fundamentach w kształcie walca położonych na palach (§ 2 ust. 5 umowy). Określona      w umowie wartość robót brutto wyniosła zgodnie z ofertą kwotę 1 397 524,69 zł  a funkcję Inspektora Nadzoru ze strony Zamawiającego powierzono osobom:

 

w zakresie odpowiednio:

- roboty budowlane (uprawnienia nr ),

- roboty elektryczne (uprawnienia nr ),

- roboty instalacyjno sanitarne (uprawnienia ).

(załącznik nr 8 - odpis umowy)

            Dla prowadzonego zadania sporządzony był Dziennik Budowy D2 nr 1/117/2001 wydany dnia 16 sierpnia 2001 roku liczący 25 stron. Analiza jego zapisów nie wskazywała na odstępstwo w zakresie stosowanych materiałów pokrycia wiaty innych niż określone    w projekcie (załącznik nr 9 – dziennik budowy).

Protokołem końcowego odbioru robót przez komisję pisemnym zgłoszeniem z dnia  29 października 2001 roku, w dniu 05 listopada 2001 roku przedmiotowe roboty zostały odebrane bez uwag, stwierdzono ponadto dotrzymanie umownego terminu realizacji (załącznik nr 10 - odpis protokołu).

 

Dokumentacja powykonawcza zawiera również:

oświadczenie kierownika budowy – mgr inż.  (załącznik nr 11),

oświadczenie Inspektora Nadzoru o zdatności obiektu do użytkowania – Inspektor Nadzoru    robót instalacji sanitarnych  (załącznik nr 12),

oświadczenie Inspektora Nadzoru o zdatności obiektu do użytkowania – Inspektor Nadzoru robót elektrycznych  (załącznik nr 13),

oświadczenie Inspektora Nadzoru o zdatności obiektu do użytkowania – Inspektor Nadzoru robót budowlanych  (załącznik nr 14).

Kosztorys powykonawczy nr OBTARG Z2 sporządzony przez RPB S.A. Rzeszów   – Modernizacja Targowiska Miejskiego – roboty budowlane w pkt. 16 stanowi:

 

Kalkulacja indywidualna

Cena

Robocizna

Materiał

Sprzęt

Konstrukcja pokrycia z łupin poliwęglanowych

komplet        1     1.690

Pokrycie dachu m²

 

 

 

290

 

490.100,00

 

Wartość pozycji

Cena jednostkowa

514.605,00

      304,50

 

 

 

(załącznik nr 15 - kosztorys powykonawczy)

 

Konstrukcje przykrycia wykonywał podwykonawca RPB S.A. - Firma HEFAL Sp. z o. o. z siedzibą w Wodzisławiu Śl. (44 – 300) , ul. Marklowicka 30A.

W dniu 26 października 2001 roku szef kontraktu HEFAL Sp. z o.o. inż.  złożył oświadczenie o zgodności z dokumentacją stwierdzając wykonanie wyrobu zadaszenia z profili aluminiowych wypełnionych płytami akrylowymi wg dokumentacji technicznej biura projektów - „OMEGATERM” Sp. z o. o. z Rybnika wykonanej w maju 2001 roku.

 

Pkt. 4 w/w oświadczenia stanowi:

„Deklaruję z pełną odpowiedzialnością, że wyroby wykonane wg dokumentacji określonej  w pkt. 3 (tj. projektu „OMEGATERM”) są zgodne z tą dokumentacją oraz obowiązującymi przepisami” ( załącznik nr 16 – oświadczenie).

W październiku 2001 roku firma HEFAL sporządziła dokumentację powykonawczą, w której stwierdza, że zadaszenie zostało wykonane nie z łupin poliwęglanowych lecz z płyt akrylowych (załącznik nr 17 - dokumentacja powykonawcza).

Dokumentacja powykonawcza nie zawiera podpisu osoby działającej w imieniu Zamawiającego.

Dyrektor Jastrzębskiego Zakładu Komunalnego pismem znak JZK-0161/91/2004 zawiadomił Prezydenta Miasta o wątpliwościach w zakresie realizacji zadaszenia wiaty targowej wskazując, iż zastosowane tam płyty nie są wymaganymi projektem płytami poliwęglanowymi lecz najprawdopodobniej płytami PCV tzw. pleksą, która zewnętrznie nie różni się od płyt poliwęglanowych (załącznik nr 18 -pismo).

            W związku z zaistniałymi wątpliwościami, których rozstrzygnięcie nie mogło zostać dokonane w trakcie podstawowych działań kontrolnych zdecydowano się skorzystać z pomocy biegłego. Przyjęto iż najlepszą wiedzę fachową w dziedzinie materiałów stosowanych do lekkich pokryć dachowych dysponuje Instytut Techniki Budowlanej z siedzibą w Warszawie (00-611), ul. Filtrowa 1 - Zakład Badań Lekkich Przegród i Przeszkleń.

 

Wydana opinia nr NL-3131/P/05 dotycząca identyfikacji próbek z tworzywa sztucznego stwierdza:

„Na podstawie wyników badań temperatury mięknienia wg Vikata dostarczonych do badań płytek  z przezroczystego, bezbarwnego tworzywa sztucznego można stwierdzić, że płytki te nie są wykonane z poliwęglanu (PC), gdyż temperatura ta jest znacznie niższa od najniższej temperatury mięknienia, charakterystycznej dla płyt z tworzywa poliwęglanowego. Uzyskana w badaniach temperatura mięknienia badanych płytek jest identyczna z temperaturą mięknienia płyt z (polimetakrylanu metylu) PMMA. Biorąc powyższe pod uwagę Zakład Badań Lekkich Przegród i Przeszkleń uważa, że dostarczone do badań próbki w postaci przezroczystych, bezbarwnych płytek wytworzone są z (polimetakrylanu metylu) PMMA.”

Opracowanie podpisała mgr inż.  oraz kierownik Zakładu Badań Lekkich Przegród i Przeszkleń doc. dr inż.  (załącznik nr 19 - praca badawcza).

Przelewem z dnia 31.12.2001 roku Urząd Miasta Jastrzębie Zdrój przelał na rzecz HEFAL  Sp. z o. o. w Wodzisławiu Śl. kwotę 519 960,00 zł, zgodnie z umową o przeniesieniu wierzytelności z dnia 19 października 2001 roku zawartą pomiędzy RPB S.A. w Rzeszowie   a HEFAL Sp. z o. o. w Wodzisławiu Śl. na kwotę 519 960,00 zł, przysługującą od Miasta Jastrzębie Zdrój za modernizację targowiska, zgodnie z umową nr IM-65/2001 (załącznik    nr 20- polecenie przelewu i umowa o przeniesienie wierzytelności).

            W wyniku przeprowadzonych prac badawczych kontrolujący ustalili, iż zgodnie  z metodą próbkowania zastosowany przez HEFAL Sp. z o. o. - podwykonawca Rzeszowskiego Przedsiębiorstwa Budowlanego S.A. materiał nie jest poliwęglanem (PC) wymaganym projektem i przyjętym do kalkulacji ofertowej i powykonawczej lecz tworzywem o nazwie polimetakrylanu metylu (PMMA), zwanym również pleksą lub szkłem akrylowym.

            Kontrolujący dokonali analizy użytkowej i cenowej bezbarwnej płyty poliwęglanu litego (PC) o wymaganej projektem grubości 4 mm stwierdzając, że cena hurtowa netto za 1 m2 wynosi – w zależności od rodzaju: 140,80 zł, 149,60 zł lub 370,70 zł (załącznik nr 21 – opis właściwości z cennikiem).

Analiza użytkowa i cenowa bezbarwnej płyty polimetakrylanu (PMMA) o grubości 4 mm wskazuje, iż cena hurtowa netto za 1 m2 wynosi w zależności od rodzaju kwotę: 81,70 zł lub 96,40 zł (załącznik nr 22 -opis właściwości z cennikiem).

Zgodnie z obmiarem robót („ślepy kosztorys”) kosztorysem ofertowym i powykonawczym łączna powierzchnia przykrycia konstrukcji wynosiła 1.690 m2.

Przyjmując najniższe grupy cenowe PC i PMMA wartość materiału pokrycia konstrukcji wynosi:

1.690 m2 x 140,80 zł/m2 = 237.952 zł (PC)

1.690 m2 x 81,70 zł/m2 = 138.073 zł (PMMA)

Różnica                              99.879 zł

 

Kosztorys powykonawczy nr OBTARG Z2 modernizacja Targowiska Miejskiego – roboty budowlane sporządzony przez RPB S.A. w poz. 16 Konstrukcja przykrycia z łupin poliwęglanowych przyjmował natomiast cenę netto 1 m2 w kwocie 290 zł. Wartość łączna tej poz. kosztorysowej wyniosła - 1.690 m2 x 290 zł = 490.100 zł (materiały).

Wątpliwości kontrolujących budzi brak wyszczególnienia w w/w kosztorysie elementów pomocniczych i orynnowania – niezbędnych dla zamocowania płyty.

Mając na względzie zastosowanie faktyczne płyty PMMA, której wartość kontrolujący wyliczyli na kwotę 138.073 zł a wartością płyt PC ujętą w kosztorysie powykonawczym  – 490.100 zł różnica w cenie netto zastosowanego materiału pokrycia wynosi 352.027 zł.

Kontrolujący wobec braku kalkulacji w kosztorysie powykonawczym nie byli w stanie wydzielić kosztów materiałów niezbędnych do montażu płyt i orynnowania. Ponadto stwierdzono, iż analizowany kosztorys powykonawczy (jak również ofertowy) – roboty budowlane przyjął w poz. 14 elementy konstrukcji – płatwie kratowe rurowe w zakresie:

- robocizna razem ,

- deski iglaste obrzynane,

- drabiny stalowe,

- żuraw samochodowy 5t - 6t,

- spawarka elektryczna wirująca 300 A,

wielkości cenowe niezgodne z Katalogiem Nakładów Rzeczowych 2050102/05, który stanowił podstawę rozliczenia (załącznik nr 23 – zweryfikowany kosztorys).

Przedmiotowy kosztorys zawiera podpisy:

Kierownik Budowy nr 4 – mgr inż.

Inspektor Nadzoru robót budowlanych mgr inż.

 

Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach,

z których jeden pozostawiono w jednostce kontrolnej

Dyrektor Jastrzębskiego Zakładu Komunalnego w Jastrzębiu Zdroju inż. Marek Krakowski, po zapoznaniu się z treścią protokołu w dniu 15 kwietnia 2005 roku stwierdza, że nie wnosi żadnych zastrzeżeń co do faktów w nim opisanych, ustalonych na podstawie dowodów.

            Kontrolujący poinformowali Dyrektora Jastrzębskiego Zakładu Komunalnego  w Jastrzębiu Zdroju o prawie złożenia wyjaśnień lub uzupełnień do protokołu w terminie 3 dni od dnia zakończenia czynności kontrolnych i podpisania niniejszego protokołu.

 

 

Integralną część protokołu stanowią następujące załączniki:

 

1.             Odpis Uchwały nr XXI/394/2000 z dnia 27.05.2000 r.,

2.             Dokumentacja projektowa budowlano – wykonawcza,

3.             „Ślepy kosztrys”,

4.             Decyzja administracyjna Ar. 7353-204/2001 z dnia 06.08.2001 r.,

5.             Specyfikacja wykonania targowiska miejskiego,

6.             Kosztorys ofertowy,

7.             Formularz oferty RPB S.A. Rzeszów,

8.             Odpis umowy,

9.             Dziennik Budowy D2 nr 1/117/2001 wydany dnia 16.08.2001 r.,

10.         Odpis protokołu końcowego odbioru,

11.         Oświadczenie kierownik budowy,

12.         Oświadczenie Inspektora Nadzoru robót instalacji sanitarnej,

13.         Oświadczenie Inspektora Nadzoru robót elektrycznych,

14.         Oświadczenie Inspektora Nadzoru robót budowlanych,

15.         Kosztorys powykonawczy,

16.         Oświadczenie o zgodności wykonania zadaszenia z dokumentacją,

17.         Dokumentacja powykonawcza,

18.         Pismo JZK – 0161/91/2004,

19.         Praca badawcza,

20.         Polecenie przelewu i umowa o przeniesieniu wierzytelności.

21.         Opis właściwości poliwęglanu (PC) z cennikiem.

22.         Opis właściwości polimetakrylanu (PMMA) z cennikiem.

23.         Zweryfikowany kosztorys.

 

  

            JEDNOSTKA                                                             KONTROLUJĄCY

       KONTROLOWANA

 

Jastrzębie Zdrój, dnia 15 kwietnia 2005 r.